Johann Baptist Lampi ml. – Venuše s Amorem, 1. čtvrtina 19. století, olej na plátně
Přelom 18. a 19. století se nesl ve znamení klasicismu, patrně posledním malířském slohu, který ve stejné době univerzálně ovládl celou Evropu. Ve Francii se s Velkou francouzskou buržoazní revolucí stal po roce 1789 státně indoktrinovanou normou diktovanou malířem Jacques-Louis Davidem, která se jasně vyhranila proti rokokové malbě královské Francie. V Německu a střední Evropě byl jeho nástup plynulý a obtížně se dá vymezit přesná hranice, která by ho oddělovala od pozdní klasické fáze barokního malířství. Zobrazení Venuše s jejím synem Amorem bylo běžné i v barokní době. Lampiho Venuši od barokních předchůdkyň zřetelně odlišuje moderní empírový účes, který ji zasazuje už do začínajícího 19. století.
Číst víceČíst méně
Kompozice obrazu je zasazena do krajiny. Venuše se brodí vodou. Za břehem v pozadí vystupuje část hřebenu. I v tom se dá sledovat rozdíl klasicistní malby v Německu a střední Evropě od striktního francouzského pojetí. Zatímco David se soustředil pouze na figury a architekturu a krajinu z obrazů zcela eliminoval nebo jen naznačil prostřednictvím kulisovitých fragmentů, němečtí a středoevropští klasicisté figurální výjevy velice často zasazovali do krajiny, která tvořila organickou část obrazu. Lampi byl uznávaný především jako portrétista. V tomto směru se má také chápat jeho obraz. Nejde o výjev z antické mytologie, ale o stylizovaný portrét ženy z vyšších společenských vrstev, kterou malíř stylizoval do podoby Venuše.
Johann Baptist Lampi ml. (1775 Trento – 1837 Wien)
Jeho otec Johann Baptist Lampi st. (1751 – 1830) byl patrně nejvýznamnějším vídeňským klasicistním portrétistou. Malířskému povolání se věnovali i další členové jeho rodiny. Johann Baptist Lampi ml. si osvojil malířský styl svého otce. Klasicismus se inspiroval antickým uměním starověkého Říma. Kromě portrétů se tak v dílech Lampiho ml. objevují náměty z antické mytologie. V letech 1791 – 1804 působil v Petrohradě. Vedle portrétů rakouského císaře a osobností z okruhu habsburského dvora tak namaloval i mnoho podobizen příslušníku ruské šlechty. Od roku 1813 vyučoval na vídeňské Akademii výtvarných umění.